Snelle en langzame koolhydraten

langzame en snelle koolhydraten

Snelle en langzame koolhydraten

Het principe van koolhydraatarm eten hebben we eerder al uitgelegd. Je kunt dit hier teruglezen. Als je je verdiept in koolhydraatarme voeding kom je regelmatig de termen snelle en langzame koolhydraten tegen. Maar hoe zit dat nou precies? Wat zijn langzame koolhydraten nou eigenlijk en wat zijn snelle koolhydraten? En welke koolhydraten zijn nu beter voor je?

Snelle koolhydraten zijn de koolhydraten die je moet proberen zoveel mogelijk te vermijden. Je vindt ze in suiker, snoep, wit brood en witte pasta, Het grote nadeel van de zogenaamde snelle koolhydraten is dat de bloedsuikerspiegel er sterk van stijgt en er dus een insulinepiek ontstaat.  Hier wordt de omzetting van suikers in vet gestimuleerd en dat willen we juist vermijden. 

Bij een koolhydraatarme leefstijl probeer je zoveel mogelijk de koolhydraten te vermijden en dat met name de snelle koolhydraten. Voor de koolhydraten die je wel eet, kies je het beste voor de langzame koolhydraten. Langzame koolhydraten geven voor een veel langere periode energie en zorgen voor een verzadigd gevoel. Ze laten ook de bloedsuikerspiegel niet stijgen zoals bij de snelle koolhydraten. Langzame koolhydraten bevatten vezels. Vezels zijn nodig voor een goede spijsvertering en zorgen ervoor dat je een verzadigd gevoel krijgt waardoor je minder snel weer honger krijgt.

Door langzame koolhydraten te combineren met eiwitten en vetten, geven ze de energie nog langzamer af.

snelle en langzame koolhydraten

Bij een koolhydraatarme of -beperkte leefstijl is het van belang dat je dus de snelle koolhydraten zoveel mogelijk vervangt door langzame koolhydraten.

Onderstaand een lijst met voorbeelden van langzame koolhydraten:

Amandelen

Avocado

Bloemkool

Broccoli

Champignons

Chocolade met meer dan 85% cacao

Groene kool

Noten

Olijven

Paprika

Pindakaas

Sla

Spinazie

Tomaat

Ui

Als je koolhydraatbeperkt (50-100 g per dag) eet, kun je ook kiezen voor volkoren producten.

Het allerbelangrijkste bij  koolhydraatarme of koolhydraatbeperkte voeding is dat je de slechte snelle koolhydraten laat staan en kiest voor de gezonde langzame koolhydraten. Zorg dat je daarnaast voldoende eiwitten en (onverzadigde) vetten eet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please follow and like us: