Redenen waarom je niet afvalt

waarom val ik niet af koolhydraatarm

Een koolhydraatarme leefstijl is een goede manier om gezonder te leven en gewicht te verliezen. Maar net als bij ieder ander dieet, gebeurt het soms dat je stopt met gewicht verliezen voordat je je streefgewicht hebt bereikt. Heel frustrerend natuurlijk. Er zijn heel veel verschillende redenen waarom je niet afvalt en door oorzaken uit te sluiten, zul je moeten achterhalen wat in jouw geval de reden voor de stilstand is.

Onderstaand de meest voorkomende oorzaken hiervan:

JE VALT WEL DEGELIJK AF, MAAR verliest geen gewicht

Als je jezelf dagelijks weegt, zullen er dagen zijn dat je wat gewicht kwijt bent en dagen dat je weer wat zwaarder bent. Zolang je op de lange termijn maar gewicht verliest. Het is dan ook beter om niet dagelijks te wegen maar bijv. 1x per maand (of helemaal niet meer, als je durft)

De meeste mensen verliezen relatief veel gewicht in de eerste week maar dat is vooral vocht dat je kwijtraakt. Na die eerste week zal het gewichtsverlies langzamer gaan.

Gewicht verliezen is niet hetzelfde als vet verliezen. Spieren nemen minder ruimte in dan vet. Hierdoor kan het dus zo zijn dat je wel degelijk afvalt maar dit niet op de weegschaal terugziet.

waarom val ik niet af koolhydraatarm

Wil je controleren of je toch afvalt? Pak je weegschaal en gooi hem in een kast, achter slot en grendel, weg met dat onding! Gebruik een meetlint en meet de omvang van je taille, van je buik, van je heupen, van je benen en van je bovenarmen. Als je een weegschaal hebt die ook vetpercentage kan meten, haal hem hiervoor dan 1x per maand even uit de kast en leg hem daarna snel weer weg.

Een andere goede manier om te zien of je afvalt. Maak foto’s! Voor je begint en dan vervolgens 1x per maand. Op foto’s kun je zelf ook goed zien hoe je afvalt. En als je merkt dat je kleding losser gaat zitten, is dat natuurlijk ook een mooie bevestiging dat je wel degelijk afvalt, ook al probeert die rottige weegschaal je iets anders wijs te maken.

je eet nog teveel koolhydraten

Ieder lichaam is anders. Sommige mensen zijn nou eenmaal gevoeliger voor koolhydraten dan andere mensen.

Als je koolhydraatarm eet en je gewicht begint te stabiliseren, kan het werken om het aantal koolhydraten nog iets verder terug te schroeven, bijv. van 40 naar 30 gram per dag. Schrap of eet minder van producten die wat meer koolhydraten bevatten zoals bijv. Griekse yoghurt of fruit.

Als dat ook niet werkt, zou je een een aantal dagen het EggFast dieet kunnen volgen om de stilstand te doorbreken.

Om goed bij te houden hoeveel koolhydraten je eet, zou je een app kunnen downloaden. Met de meeste apps kun je zelfs barcodes scannen, hartstikke handig. Controleer voor alle zekerheid altijd wel of de koolhydraten overeenkomen met de hoeveel die is vermeld op het product zelf. Enkele handige apps zijn bijv. Food, Fitatu of MyFitnessPal. In de Samsung Health app kun je ook je voeding bijhouden.

je hebt last van stress

Helaas is het niet altijd voldoende om alleen gezond te eten en meer te bewegen.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaam in alle opzichten optimaal kan functioneren. Als je veel last van stress hebt, blijft je lichaam in de ‘fight or flight’ modus waarbij stresshormonen zoals cortisol vrijkomen. Een chronisch verhoogde waarde van stresshormonen zoals cortisol kan ervoor zorgen dat je minder honger hebt (en dus te weinig eet) of dat je trek krijgt in ongezonde voeding.

Kies voor bijvoorbeeld meditatie, ademhalingsoefeningen, boeken lezen, net waar je rustig van wordt. Stress is sowieso niet goed voor je lichaam dus probeer een manier  te zoeken om te ontspannen.

waarom val ik niet af stress

je eet onvoldoende ‘echt eten’

Een koolhydraatarme leefstijl is meer dan alleen minder koolhydraten eten. Het is belangrijk dat je probeert om de koolhydraten die je wel eet, te halen uit ‘echt’ en voedzaam eten.

Sommige mensen zijn gevoelig voor vervangende producten zoals proteinerepen, Atkins-repen, suikervrije koekjes en andere producten met zoetstoffen. Dit kan er bij deze mensen voor zorgen dat ze niet afvallen. Probeer deze producten eens een weekje te laten staan en kijk of dit bij jou het geval is. Sowieso zijn deze producten niet bedoeld voor dagelijks gebruik, maar als extraatje, als snack voor als je een keer trek hebt in zoetigheid.

Eet alleen vlees, vis, eieren, groente en gezonde vetten. Vooral die vetten zijn belangrijk. Hoe onlogisch het ook klinkt, je moet minderen met koolhydraten maar absoluut niet met vetten. Als je onvoldoende vetten eet, val je niet af, krijg je last van een hongergevoel en voel je je gewoon niet fit. Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, maar niet teveel. Om af te vallen eet je weinig koolhydraten, een gemiddeld gehalte aan eiwitten en een hoog gehalte aan (goede) vetten. Alleen op die manier heb je de perfecte combinatie om af te vallen.

je eet teveel noten

Noten zijn ‘echt’ voedsel en gezond, dus ze passen prima in een koolhydraatarme leefstijl. Ze bevatten ook veel vetten.

Van noten eet je echter snel te veel. Persoonlijk kan ik een heel bakje noten wegknabbelen zonder het idee te krijgen dat ik ‘vol’zit. Elke dag een klein handje noten is prima, maar probeer het daarbij te laten.

waarom val ik niet af teveel noten

 

 

je krijgt niet voldoende slaap

Slaap is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Diverse studies hebben een verband aangetoond tussen slaapgebrek en overgewicht. Slaapgebrek maakt hongerig. Je voelt je ook niet fit waardoor je niet gemotiveerd bent om te bewegen en gezond te eten.

Als je verder alles volgens de ‘regels’ doet, zou slaapgebrek de oorzaak van de stilstand kunnen zijn.

waarom val ik niet af

Tips om beter te kunnen slapen:

  • Beperk het gebruik van cafeïne, zeker ’s avonds
  • Zorg dat het volledig donker is in de slaapkamer, bijv. door verduisterende gordijnen.
  • Vermijd alcohol en lichamelijke inspanning in de uren voor je gaat slapen.
  • Doe iets ontspannends voor je gaat slapen, bijv. een boek lezen.
  • Probeer, indien mogelijk, altijd rond dezelfde tijd naar bed te gaan.

je eet of drinkt teveel zuivel

Wat bij sommige mensen ook voor problemen kan zorgen is zuivel. Sommige zuivelproducten bevatten, ondanks dat ze nauwelijks koolhydraten bevatten, erg rijk aan proteïne. Proteine kan, net als koolhydraten, zorgen voor een verhoogde bloedsuikerspiegel, waardoor vet weer wordt opgeslagen i.p.v. verbrand.

Het aminozuur en de samenstelling van zuivel zijn er de oorzaak van dat zuivel kan zorgen voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Sterker nog, zuivel kan de bloedsuikerspiegel net zo snel laten stijgen als wit brood.

Dit kan een oorzaak zijn voor de stilstand in het afvallen. De enige manier om dit te ontdekken is door het te proberen. Vermijd melk enkele dagen, eet wat minder kaas en yoghurt. Roomboter kun je overigens wel gewoon eten. Begin je weer af te vallen? Dan weet je dat zuivel in dit geval de oorzaak van de stilstand was.

waarom val ik niet af koolhydraatarm zuivel

je krijgt onvoldoende of verkeerde beweging

Bij een koolhydraatarme leefstijl doe je geen oefeningen met het doel om calorieën te verbranden.

Beweging is echter wel belangrijk, zowel voor je lichamelijke als geestelijke gezondheid. Voldoende beweging helpt om gewicht te verliezen, je wordt er gezonder van en je verhoogt je spiermassa. Daarnaast voel je je lekkerder als je voldoende beweging krijgt.

Wandelen is een prima manier van bewegen tijdens een koolhydraatarme leefstijl.

 

waarom val ik niet af wandelen

er is een medische oorzaak

Er zijn bepaalde medicijnen die gewichtsverlies in de weg staan of zelfs zorgen voor een gewichtstoename

Kijk op de bijsluiter van je medicijnen om te zien of ‘gewichtstoename’ als bijwerking is vermeld. Maak in dat geval een afspraak met de huisarts. Wellicht is er een alternatief medicijn beschikbaar dat deze bijwerking niet heeft.

Een andere mogelijkheid is dat het niet aan een medicijn ligt maar dat er een onderliggende medische oorzaak is. Als je alle andere oorzaken hebt uitgesloten, kun je ook in dit geval het beste naar de huisarts gaan om dit te bespreken. Geef aan dat je probeert af te vallen maar dat het niet lukt en dat je medische oorzaken wilt uitsluiten.

Je smokkelt te vaak

Als je voldoende discipline hebt om jezelf in bedwang te houden is het prima om af en toe te smokkelen, Vind je dit lastig? Dan is de kans groot dat je vaker smokkelt dan goed voor je is.

Als je te vaak smokkelt, dus of af en toe koolhydraatrijke producten of zelfs hele dagen of weekenden zonder koolhydraatarm te eten, dan kan dit de voortgang behoorlijk in de weg staan.

waarom val ik niet af smokkelen
Foto: George Doyle

Als het je niet lukt om het smokkelen te beperken en het lukt je echt niet om het alleen heel af en toe te doen, dan kun je waarschijnlijk beter even door de zure appel heen bijten en proberen er helemaal mee te stoppen. Door iedere keer te smokkelen blijf je in de verleiding komen.

je eet teveel CALORIEËN

Hoewel je bij een koolhydraatarme leefwijze vooral op de koolhydraten let, is het aantal calorieën uiteindelijk ook van belang. Een van de redenen waarom koolhydraatarm eten zo goed werkt, is dat je door de eiwitten en vetten minder snel honger hebt en daardoor ook minder calorieën binnenkrijgt.

Als je de andere redenen  hebt uitgesloten en verder alles volgens de ‘regels’ doet, probeer dan ook eens op te letten hoeveel calorieën je eet. Ook hiervoor kun je de eerdergenoemde apps gebruiken.

 

je verwachtingen zijn niet realistisch

Duurzaam afvallen kost nu eenmaal tijd. Zoals ze in Amerika zeggen: “it’s a marathon, not a sprint”

Ongeveer een pond per week verliezen is een realistisch doel, de een verliest wat meer, bij de ander gaat het wat langzamer. De ene week val je af, een week later komt er weer wat bij.

 

Op een gegeven moment bereikt je lichaam een gezond gewicht en zal het afvallen langzamer gaan of zelfs stoppen. Dit gewicht kan wat hoger zijn dan je zelf als streefgewicht had bedacht. Zoals we al eerder zeiden….wat de weegschaal aangeeft, zijn alleen cijfers, die zijn niet het belangrijkste. Uiteindelijk is een gezond gewicht en je lekker voelen het allerbelangrijkste.

waarom val ik niet af

 

 

Please follow and like us: