Netto koolhydraten, wat zijn dat?

Wat bedoelt men met netto koolhydraten?

Als je koolhydraatarm gaat eten, is het eerste dat je jezelf aanleert, het lezen van etiketten op voedingsmiddelen. Op de etiketten worden o.a. de koolhydraten weergegeven, maar soms lees je ook over netto koolhydraten. Beide termen worden door elkaar gebruikt en dat is behoorlijk verwarrend. Wat is nou precies het verschil?

Er zijn koolhydraten die door je lichaam niet gebruikt worden. Deze worden direct weer ‘afgevoerd’, ze worden ook niet omgezet in vetten. Deze koolhydraten noemen we polyolen. Zoetstoffen als Erythritol, Maltitol en Sorbitol zijn polyolen. Deze polyolen tel je niet mee en mag je dus van de koolhydraten aftrekken. Polyolen worden ook wel suikeralcoholen genoemd.

Bij Nederlandse producten staan meestal de netto koolhydraten vermeld maar in andere landen gelden weer andere eisen voor de vermelding van voedingswaarden. In Amerika moeten bijv. alle koolhydraten vermeld worden op een verpakking, ook de polyolen en vezels worden meegeteld in het aantal koolhydraten. Het lijkt daarom soms of een product veel koolhydraten bevat, terwijl dat in werkelijkheid in netto koolhydraten veel minder is. Daarom zie je op verpakkingen van Amerikaanse producten vaak apart nog uitdrukkelijk de netto koolhydraten vermeld staan.

polyolen netto koolhydraten koolhydraatarme voeding diabetici verschillen

Polyolen

De meest voorkomende polyolen zijn:

  • Erythritol
  • Isomalt
  • Lactitol
  • Maltitol
  • Mannitol
  • Polyglycitolstroop
  • Sorbitol
  • Xylitol

Voor het tellen van koolhydraten gebruik je de netto koolhydraten. Als je bovenstaande polyolen op een etiket ziet staan en je volgt een koolhydraatarm dieet, hoef je deze dus niet mee te rekenen.

Deze polyolen hebben een natuurlijke oorsprong, ze zijn aanwezig in diverse soorten groente en fruit en in paddestoelen. Xylitol wordt gewonnen uit houtvezels. Doordat ons lichaam polyolen gelijk weer afvoert hebben ze ook nauwelijks invloed op het bloedsuikergehalte, ook voor diabetespatienten erg belangrijk. Polyolen leveren ook ca. 40% minder energie dan suiker,  ongeveer 2,4 kcal per gram.

Nadelen

Polyolen hebben ook nadelen. Overmatig gebruik van polyolen (meer dan 20-40  gram per dag) kan een laxerend effect hebben.

 

Please follow and like us: