Koolhydraatarm: wat mag je wel en niet eten?

Vraag je je soms ook af wat je wel en niet mag eten? Welke voeding kun je gebruiken voor je ontbijt of lunch? Zijn er producten die je kunt eten in plaats van pasta of brood? In het begin is dat best lastig. Honing en fruit zijn dan misschien wel gezond, maar bevatten allebei veel suiker waardoor ze niet passen binnen een koolhydraatarme levensstijl. Als je ervoor kiest om koolhydraatbeperkt te eten, kun je gerust een keer een appel eten of honing toevoegen aan een recept, maar binnen de koolhydraatarme levensstijl is het beter om deze producten te vermijden.

wat mag wel en niet koolhydraatarm
Foto: Atkins

Gelukkig mag je nog steeds heel erg veel (lekkere!) producten gewoon eten. Koolhydraatarm eten is heel goed vol te houden doordat er zoveel lekkers is dat je mag. Het is bijna onvoorstelbaar dat je door zo lekker te eten, toch gewicht kunt verliezen.

wat mag wel en niet koolhydraatarm

Onderstaand eerst een opsomming van producten die je beter kunt laten staan. Vervolgens een lijstje van producten die je juist wel kunt eten. Als je het lastig vindt in het begin kun je natuurlijk ook dit weekmenu volgen.

VERMIJDEN:

  • SUIKER: Dat suiker niet heel gezond is, weet inmiddels iedereen wel. Wat niet iedereen weet, is dat er in veel producten suiker wordt toegevoegd, zelfs in bijv. ketchup. Dus wat je beter kunt laten staan zijn: frisdranken, snoep, vruchtensappen, hagelslag, chocoladepasta, honing, stroop, chocola, cake, brood, pasta, taart, gebak, ijs etc. Leer jezelf aan om de etiketten te lezen want er zit suiker in meer producten dan je zou verwachten.
  • ZETMEEL: Brood, pasta, rijst, aardappelen, patat, chips, havermout. Volkoren producten zijn iets minder slecht maar passen niet in een koolhydraatarme levensstijl.
  • MARGARINE: Margarine is nagemaakte boter zonder voordelen. Kies daarom voor roomboter, dat is niet alleen vele malen lekkerder maar ook nog eens stukken beter voor je gezondheid.
  • BIER: Sorry mannen, bier is helaas ook niet koolhydraatarm. Integendeel zelfs. Nogmaals sorry.
  • FRUIT: Vaak erg zoet en bevat dus veel suiker. Fruitsuiker of niet, suiker is een no go. In de lijst met producten die je wel kunt eten, staan wat fruitsoorten die minder koolhydraten bevatten.

WAT KUN JE WEL ETEN:

  • VLEES: Alle soorten, rundvlees, varkensvlees, lamsvlees, gevogelte & wild. Ook de vetrandjes kun je opeten en zelfs het velletje van de kip (als je ervan houdt). Geen gepaneerd vlees!
  • VIS: Alle soorten vis zijn toegestaan. Kies liefst een vette vis zoals zalm, makreel, haring, paling, die ziten bomvol goede vetten.
  • EIEREN: Eieren kun je op alle manieren eten. Gekookt, roerei, gebakken ei, omelet, allemaal goed!
  • VETTEN: Als je koolhydraatarm eet, is het belangrijk dat je voldoende vetten binnenkrijgt. Kies dus voor boter i.pv. margarine, gebruik kokosolie of olijfolie om in te bakken. Doe een kloddertje mayonaise op je ei, gebruik room om mee te koken of doe wat slagroom in je koffie. (Ongezoet of gezoet met zoetstof)
  • GROENTE: Bloemkool, broccoli, kool, spruitjes, spinazie, andijvie, aubergine, kies groenten die boven de grond groeien, die bevatten de minste koolhydraten. Probeer de koolhydraten die je eet zoveel mogelijk uit groente te halen. Komkommer, tomaat, avocado (vol goede vetten!), champignons, sla, ui, peper, meer dan genoeg mogelijkheden om mee te bakken of een smaakvolle salade mee te maken.
  • ZUIVEL: Kies altijd voor de vette variant, dus echte roomboter, room, Griekse yoghurt, volle kwark. Vette roomkaas mag ook, net als creme fraiche en slagroom. Kaas op brood of uit het vuistje? Kan ook, maar kies ook hier de vette 48+ variant. Melk kun je beter vermijden omdat dit ook altijd wat suiker bevat, maar als je echt niet zonder melk kunt, kies dan voor volle melk. Of kies voor een alternatief zoals ongezoete amandel of kokosmelk. Yoghurt en kwark met smaakjes bevatten altijd suiker, dus kies altijd de natuurlijke variant.
  • NOTEN: Noten zitten vol met goede vetten. Kies bij voorkeur ongebrande en ongezouten noten. ’s Avonds een handje met noten is een heerlijke gezonde snack. Kies voor amandelen, walnoten, macadamianoten, cashews en hazelnoten.
  • FRUIT: Kies (met mate) voor fruit dat weinig koolhydraten bevat, zoals frambozen, blauwe bessen en aardbeien.

Houd bovenstaande richtlijnen aan voor een gezonde koolhydraatarme levensstijl. En mis je een keer de pasta, een boterham, je zondagse croissantje of het stukje chocolade? In onze webshop vind je diverse koolhydraatarme alternatieven.

wat mag wel en niet koolhydraatarm

Please follow and like us: