Koolhydraatarm voor beginners

Een korte handleiding: koolhydraatarm voor beginners.

Koolhydraatarm voor beginners. Hoe werkt het en wat mag je wel en niet eten? Het grote voordeel is dat je geen punten of calorieen hoeft te tellen, nooit. Je hebt geen dure pillen of voedingssupplementen nodig. Het enige dat je niet mag eten zijn suikers. Ook zetmeel zoals bijv. aardappelen, brood en pasta zijn ‘verboden’.

Belangrijk is om jezelf aan te leren om goed de voedingswaarden op de verpakkingen te gaan lezen. Probeer producten te kiezen die minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten.

Wil je afvallen, probeer dan maximaal 30 gram koolhydraten per dag te eten. Probeer het grootste deel van de de koolhydraten uit groente te halen. Zelf kiezen we ervoor om maximaal 50 gram koolhydraten per dag te eten.  Als je eenmaal op gewicht bent, kun je het aantal koolhydraten iets verhogen tot bijv. 100 of 150 gram. Iedereen zal voor zichzelf moeten uitproberen wat goed werkt en welke hoeveelheid je kunt eten zonder weer aan te komen.

Geen suiker, brood & pasta

Het grote voordeel is dat je geen punten of calorieen hoeft te tellen, nooit. Je hebt geen dure pillen of voedingssupplementen nodig. Het enige dat je niet mag eten zijn suikers. Ook zetmeel zoals bijv. aardappelen, brood en pasta zijn ‘verboden’.

Belangrijk is om jezelf aan te leren om goed de voedingswaarden op de verpakkingen te gaan lezen. Probeer producten te kiezen die minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten.

Welke producten mag je dan allemaal wel eten?

Vlees

Alle soorten vlees zijn toegestaan: rund, varken, lam, gevogelte, wild enz. Ook vet vlees, zoals speklappen kun je zonder schuldgevoel eten.

Vis

Bijna alle soorten vis en schaaldieren zijn toegestaan. Vooral vette vis als zalm, makreel en haring zijn goed. Wat je beter kunt vermijden is gepaneerde vis zoals kibbeling of een lekkerbekje. Het deegkorstje bevat veel koolhydraten.

Eieren

Eieren mag je volop eten, het maakt niet in uit welke vorm. Gekookt, gebakken, als omelet of roerei.

Vetten

Bij een koolhydraatarme leefwijze is het belangrijk om veel natuurlijke vetten te eten. Gebruik roomboter en slagroom (zonder suiker) en room. Wees creatief en maak lekkere roomsauzen. Mayonaise mag ook, controleer wel of er geen suikers zijn toegevoegd. Voor het bakken kun je kokosolie en olijfolie gebruiken.

Groente

Als stelregel kun je hanteren dat groente die boven de grond groeit weinig koolhydraten bevat. Denk bijv. aan andijvie, bloemkool, broccoli, witlof, spruiten, spinazie, courgette, kool, asperges, komkommer, sla en tomaten, paprika. Deze groenten bevatten allemaal minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram. Uien, knoflook en champignons kun je ook prima eten. Vermijd bonen en erwten, deze bevatten zetmeel.

koolhydraatarm voor beginners groente

Zuivel

Kies bij zuivel altijd voor de volle variant met zoveel mogelijk vet. Creme fraiche kun je gebruiken om sauzen mee te maken. Griekse yoghurt als dessert of in baksels. Vette kazen kun je ook zonder probleem kiezen. Bij melkproducten is het belangrijk om niet te veel te drinken, maar een glaasje volle melk kan prima. Als alternatief kun je kiezen voor ongezoete amandelmelk, maar daar moet je van houden.

Noten

Noten, liefst ongebrand, zijn heel gezond en bevorderen het afvallen. Kies voor walnoten, pecannoten, paranoten, macedamianoten en amandelen.

Fruit

Bepaalde fruitsoorten bevatten veel koolhydraten door de fruitsuikers. Kies fruit dat niet te veel koolhydraten bevat zoals aardbeien, frambozen en blauwe bessen.

koolhydraatarm voor beginners fruit

Koolhydraatarm eten is dus helemaal niet ingewikkeld, er is heel veel dat je gewoon mag eten. Dat maakt het ook heel goed vol te houden. In het begin kun je wat last hebben van duizeligheid of kramp maar dat verdwijnt vanzelf als je lichaam eenmaal is gewend aan je nieuwe leefwijze. Je gaat je snel een stuk gezonder en fitter voelen.

 

Please follow and like us: