7 Tips om te beginnen met koolhydraatarm eten

beginnen met koolhydraatarm eten

beginnen met koolhydraatarm eten, hoe doe je dat?

Je hebt besloten dat je het roer wilt omgooien en koolhydraatarm wilt gaan eten. Maar hoe doe je dat…beginnen met koolhydraatarm eten? Deze tips helpen je verder!

1. Koolhydraatarm eten is geen dieet maar leefwijze

Koolhydraatarm eten is geen dieet maar een leefstijl, een leefwijze. Er zijn verschillende redenen waarom mensen ervoor kiezen om koolhydraatarm te gaan eten. Bijvoorbeeld om gewicht te verliezen, of mensen met diabetes type 2, die van hun medicatie af willen. Of gewoon omdat ze gezonder willen gaan eten, geen pakjes en zakjes meer. Voor al deze redenen geldt dat de problemen zijn ontstaan door het eten van teveel koolhydraten. Als je het beschouwt als een dieet en daarna weer opnieuw begint met de oude leefwijze, komen de problemen weer terug. Er zal dus een knop om moeten. Gelukkig is dat niet zo heel moeilijk en is het daardoor vrij makkelijk vol te houden. Sterker nog, als je lichaam eenmaal gewend is aan koolhydraatarm eten en je besluit een keer te zondigen, krijg je vanzelf een signaal van je lichaam. Bij de een is dat in de vorm van jeuk, een ander krijgt last van zijn maag. In ieder geval signalen dat je lichaam niet wil dat je zondigt. Dat zegt genoeg toch?

koolhydraatarme voeding voorbeelden

2. Lees je in, doe kennis op

Zorg ervoor dat je weet waar je op moet letten. Wat mag wel en wat mag niet. Hoeveel koolhydraten ‘mag’ je eten. Welke groenten bevatten minder koolhydraten. Wat houdt koolhydraatarm eten precies in? Op onze website vind je diverse blogs met informatie waarin e.e.a. wordt uitgelegd. Bijvoorbeeld in onze blogpost: Koolhydraatarm voor beginners. ┬áHier vind je de basisbeginselen. Wil je je verder inlezen en meer informatie opdoen? Steeds meer mensen ontdekken hoe gezond en lekker het is om koolhydraatarm te eten dus er is heel veel informatie online te vinden. Op onze website plaatsen we ook regelmatig blogs met informatie.

inlezen

3. Lees de etiketten

Leer jezelf aan om etiketten te gaan lezen. Op die manier leer je heel snel welke producten veel en weinig koolhydraten bevatten. Op etiketten vind je alle informatie over de voedingswaarden. Er staat aangegeven hoeveel koolhydraten een product bevat. Zo zul je ontdekken dat er aan heel veel producten suiker wordt toegevoegd. En dat je de pakjes en zakjes beter kunt laten liggen. In principe wordt de standaardregel gehanteerd om alleen te kiezen voor producten die minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten. Hier willen we echter een kanttekening bij plaatsen. Wij kiezen er zelf voor om als lunch bijv. volkoren Cracottes te eten. Deze bevatten 73 gram koolhydraten per 100 gram. Doordat 1 Cracotte echter maar iets meer dan 7 gram weegt, bevat deze slecht 5,3 gram koolhydraten. Dat betekent dat je deze dus prima kunt eten.

beginnen met koolhydraatarm eten

4. De bezem door je voorraadkast

Loop de producten in je voorraadkast na en lees de etiketten. Zorg ervoor dat je geen koolhydraatrijke producten meer in je kast hebt staan, dan kun je ook de fout niet in gaan. Verzamel de koolhydraatrijke producten in een doos en maak er iemand blij mee die het goed kan gebruiken. 2 Vliegen in 1 klap. Door het uitruimen van je voorraadkast leer je ook gelijk welke producten wel en niet koolhydraatarm zijn.

5. Zorg dat je verantwoorde snacks in huis hebt

Zorg dat je zoete en hartige snacks in huis hebt die koolhydraatarm zijn. Voor hartige snacks kun je denken aan kaas en worst of ongebrande noten. Maar ook een plakje kipfilet met roomkaas, augurk met ham of komkommer met filet americain. Heerlijke koolhydraatarme snacks voor als je een snaaimoment hebt. Zoete snacks zijn wat lastiger. Je kunt zelf op zoek naar recepten voor koolhydraatarme koekjes of cake, of kant en klare producten kopen. In onze webshop vind je bijvoorbeeld de Amerikaanse Atkins repen, deze hebben geen rare bijsmaak en zijn heerlijk voor de zoete trek.

koolhydraatarme snack

6. Doe wat bij je past!

Het allerbelangrijkste als je wilt beginnen met koolhydraatarm eten is dat je een manier vindt die bij je past. Wees niet te streng. Zoals eerder gezegd, zie het als een leefwijze, niet als een dieet. Het is dus belangrijk om een manier te vinden die bij je past, waar je je prettig bij voelt. We zien ontzettend veel mensen die bijna krampachtig vasthouden aan die 5 gram koolhydraten per 100 gram. Er is echt geen man overboord als je een keer een product kiest met 7 gram koolhydraten per 100 gram. Of zoals bij de Cracottes, zelfs nog meer. Het scheelt nogal of je van een product 200 gram eet of 7 gram. Zorg ervoor dat het leuk blijft, dat is de allerbeste manier om het vol te houden!

7. Geef niet op!

Zeker in het begin kan het even lastig zijn om je draai te vinden. Er zijn best veel dingen die je ineens niet meer ‘mag’ eten, maar waar je waarschijnlijk wel aan gewend bent, zoals bijv. brood, pasta en aardappelen. Voor de meeste producten zijn goede koolhydraatarme alternatieven te vinden en andere producten mis je misschien niet eens. Hoewel wij zelf bijv. regelmatig een patatje aten, hebben we dit nog geen seconde gemist. Mocht jij patat wel missen, ga dan op zoek naar een alternatief, misschien vind je dat net zo lekker. En zo niet, eet dan gewoon heel af en toe lekker een patatje. Wees niet te streng voor jezelf. Er is niks aan de hand als je een keer zondigt, als je het daarna maar weer oppakt. Het voordeel van beginnen met koolhydraatarm eten is dat je je er gewoon lekkerder bij voelt, dus dat weer oppakken is dan ook geen straf.

doorzetten

Succes!

 

 

 

Please follow and like us: